Vil hverken sove eller spise

15. september 2011

Alder:
7 mdr.

Vil hverken sove eller spise

Hej Helen

Jeg skriver til dig i total desperation!
Min datter på godt 7 måneder vil hverken sove eller spise. Og ja, det hænger jo nok sammen.

Hun har aldrig været ret glad for flasken og jeg har altid kæmpet med at få nok mælk i hende. Derfor startede jeg med skemad allerede da hun var knap 4 måneder. Det gik rigtig fint! Hun var klar til det og hun kom hurtig op på 2 måltider og senere 3 måltider om dagen. grøntsagsmos og kartofler vil hun dog ikke ha'.

Pludselig afviser hun ALT skemad. Det virker som om hun går total i panik så snart skeen kommer til hendes mund. Jeg ved hun kan li' grøden for hun har jo tidligere spist lystigt! Frugtmos vil hun dog gerne ha' (men kun ca. 5-6 skefulde så lukker hun munden). Hun får tilbudt forskelligt grød (havgregrød, flerkornsgrød mv) Har blandet frugtmos i grøden, men hun nægter at spise.

Sådan har det været i godt en måned nu og pigen får jo ingen mad! Flasken vil hun heller ikke ha'. Kun om natten!! Hver gang hun skal spise, får hun en riskiks, frugt osv. i hånden.

Hun vil gerne ha' rugbrød med smøreost, leverpostej, men hun kan maks spise 1/2 stykke, så har hun fået nok. Det mætter jo ikke så meget som grød/mos. Hun smager vores mad, mad, men det får hun heller ikke så meget af. Har prøvet at mose kartoffel, gulerødder og kød i stedet for at blende. Hun vil gerne smage, men det er lidt hun får inden hun siger fra!

Derudover får hun riskiks, ostehaps, rugbrød, lidt frugtmos, små cornflakes, men det er jo mere som snacks!
Jeg handler i desperation. Starter altid med grød, mos. Det vil hun jo ikke ha' så forsøger jeg med alt muligt andet og det duer jo nok ikke.

Når hun feks.kun spiser 1-2 skefulde grød til morgenmad, hvad gør jeg så lige? skal jeg tilbyde hende andet eller? og hvad så når hun ...

Annonce

... vågner igen, måske efter 1/2 time skal jeg så prøve igen??

Hendes rytme er således:

5.30-6: vågner og står op. (kan ikke få hende til at sove videre. Hun er frisk.
7: havregrød og frugt i hånd (spiser 1-5 skefulde)
8: Lur (ca. 1- 1 1/2 time)
9.30: snack. frugtmos, riskiks, ostehaps.
11.30: rugbrød, frugt
11.30-12: middagslur (ca. 1 1/2 time)
14: grød (spiser normalt INTET og jeg prøver med andet)
16: dagens sidste lur. Sover her ca. 30-45 minutter
17-17.30: grød/mos. Dagens madkamp hun vil INTET ha'!
19.30: Godnat! (hun vil ikke ha flaske)

Natten vil jeg ikke skrive ind for hun vågner mellem 8-15 gange HVER nat!

Hun falder fint i søvn. Hun skal lige have sutten et par gange, men det tager ca. 15 minutter så sover hun. Hun sover på eget værelse og har altid gjort det. Hun vågner første gang. ca. kl. 22 og så forsætter hun indtil vi står op ved 6 tiden.
Hun får flaske 2 gange. Ca. kl. 23-24 og igen ved 3 tiden. Hun sover normalt sammenhængende ca. 3 timer efter første flaske, men resten af natten vågner hun konstant!
Det er svært at fylde hende op til natten når hun ikke vil spise og når dte er vært om aftenen!

Ellers trives hun fint. Hun er glad tilfreds og nysgerrig, er meget på gulvet bruger sig selv motorisk, sidder selv nu og vi går ture hver dag hvor hun sidder i barnevognen og suger indtryk til sig! Dog er hun ifølge min sundhedsplejerske lidt motorisk bagud så vi bliver fulgt tæt. Hun ligger stadig ikke ret godt på maven. Kan f.eks ikke strække sin arme når hun ligger ned.

Det har stået på en måned og jeg er ved at være kørt ned. Er bange for der er noget galt! vad dælen kan det være? Tænder (hun har 2), en fase, ører ????

Plase hjælp en beymret og snart desperat mor!!

På forhånd tak for svaret.

De bedste hilsner
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke